Veganeren besøker Egersund

Lørdag 9. juni 2018 ble ekteparet bak Veganeren viet på Moi, og bryllupsnatten ble tilbragt på Grand Hotel i Egersund. Samme dato nøyaktig ett år senere fikk vi lov å dra tilbake til det samme hotellet og nesten samme suite for å feire vår første bryllupsdag. Oppholdet ble sponset av hotellet og vi fikk anledning til å teste ut hotellets flotte fasiliteter, blant annet den fantastiske, nyoppussede restauranten «Eigra kjøkken & bar» der vi ble servert en helt nydelig treretters meny, satt sammen spesielt for undertegnede.

Gunnar setter seg inn i hotellets historie. Foto: Veganeren

Forgjengeren til Grand Hotel Egersund ble dannet på 1870-tallet og har beholdt endel av sjarmen fra gamle dager, samtidig som veldig mye er modernisert og tidsriktig. Rommene er i funkis-stil og flere av dem er på hele to etasjer der 1. etasje består av soverom og bad, mens hele etasjen over består av salong med tv og sofa-gruppe. Rommene er lyse og romslige, med store vinduer og alt man trenger av fasiliteter. Vi har reist en god del og besøkt forskjellige hoteller, og helt ærlig er vi imponert over rommene på dette hotellet.

Gunnar leste seg opp på hotellets historie og den er mildt sagt facinerende. Utallige kronprinser, kronprinsesser, konger og dronninger har bodd og spist her opp igjennom årene. I 1932 bodde selveste Knut Hamsun, da 73 år, her med sin kone på sommeren. Hamsun var på det tidspunktet så preget av alt oppstyret rundt hans kjendisstatus i Norge at han hadde fått skrivesperre og trengte å komme seg bort fra alt maset i Grimstad. Etter mye om og men på vestlandet endte de til slutt opp på Grand Hotell i Egersund, der Knut Hamsun skrev seg inn som «Herr Pedersen», uten at det hjalp særlig. Det varte ikke lenge før egersunderne visste hvem de hadde fått besøk av. Boken om hotellet er vel verdt en gjennomlesning for her var det mye spennende.

Grand Hotel Egersund tilbyr i dag 200 sengeplasser, et flott utstyrt treningsrom, takterrasse, nyoppusset restaurant med åpent kjøkken og grill, revyscene, loungebar og flotte konferanselokaler. Hotellet låner også ut sykler og hjelm mot en rimelig penge samt man har sjansen til å smøre seg en solid matpakke under frokosten, mot en liten sum, slik at man kan ta seg en skikkelig sightseeing på to hjul med medbragt niste og virkelig få med seg alt som er å se (for eksempel Trollpikken).

Hotellet liggermidt i hjertet av Egersund, blant butikker av alle slag, koselige gågater og en unik verneverdig trehusbebyggelse fra 1850-tallet blandet med mer moderne butikker og spisesteder. Her får man alt!

Hovmester på Eigra Restaurant Nikolai Ljøkjel. Foto: Veganeren
Hovmester på Eigra Kjøkken & Bar: Nikolai Ljøkjel. Foto: Veganeren

Da vi ankom hotellet ble vi møtt av en hyggelig dame med et stort smil som ikke visste hva godt hun skulle gjøre for oss. Hun var klar over hvem vi var og visste med en gang at kjøkkensjefen ville snakke med oss om kveldens veganske meny og fikk ham til å ringe oss på rommet da vi kom opp. Vi hadde en veldig fin samtale med Nikolai Ljøkjel og ble spurt om hva vi likte og eventuelt ikke likte, og han laget en flott meny ut fra våre preferanser. Vi var veldig spente på denne menyen, og den skuffet virkelig ikke!

Da vi kom ned i restauranten traff vi med en gang på kjøkkensjefen, som kom og pratet med oss om kveldens meny og litt om veganisme generelt. Han var kunnskapsrik og virket rett og slett ivrig på å lage noe utenom det vanlige, og sånt setter vi selvsagt enormt pris på for det er dessverre ingen selvfølge som veganer å møte kokker som gjør sitt beste for å imøtekomme våre behov.

Vi fikk med en gang servert husets surdeigsbrød med salsa. Vi savnet smør, melkefritt smør bør etter vår mening være en helt selvsagt vare på et hotell i 2019 men vi fikk en nydelig salsa som vi dyppet brødet i og smør-savnet ble dermed en smule dempet. Veldig godt!

Forretten var en kremete risotto med grillede grønnsaker. Det første som slo oss var at det smakte bittelitt brent, men etterhvert som vi spiste, ble det klart at brentsmaken faktisk var en del av retten og kom fra de grillede grønnsakene og den passet faktisk veldig godt inn i retten. Vi er vanligvis ikke så voldsomt glade i risotto men denne retten kunne vi spist igjen og igjen!

Hovedretten var ovnsbakt sellerirot med sprøstekt grønnkål og kikert-puré. Puréen var ganske salt men faktisk etter min smak helt perfekt saltet, og gjorde seg helt nydelig i denne retten. Selleriroten smeltet på tunga og er noe av det møreste og beste jeg har smakt noensinne. Hvem kunne trodd at en kjedelig sellerirot kunne smake så fantastisk? Grønnkålen var nesten som chips og jeg kunne egentlig tenkt meg en hel skål bare med den med meg opp på rommet til tv-kvelden. Nydelig!

Så kommer vi til desserten, og dette er litt morsomt. Da servitøren kom inn med den trodde jeg først det var nudler og ble litt paff. Det var en skål med en hvit kokoskrem, dekket med den nydeligste mango- og pasjonsfruktsorbet og et spiralisert eple. Det lignet på spaghetti eller nudler og det at vi fikk servert spisepinner til gjorde ikke spaghetti-inntrykket noe dårligere. Men dette er faktisk en av de aller beste dessertene vi har smakt noensinne. Kokoskremen var fløyelsmyk og smakte helt perfekt sammen med den litt syrlige sorbeten, og eplet var bare prikken over i-en. Vi glemmer ikke denne desserten med det første.

Så enkelt, men så godt.

Etter en god natts søvn (bortsett fra at det ble litt lite søvn på grunn av endel bråk fra nabo-puben og fra biler som stadig kjørte forbi utenfor) var det tid for frokost. Vi ble lovet et vegansk tilbud og var veldig spente, for da vi var der i forbindelse med bryllupet vårt i 2018 var heller det veganske utvalget ikke-eksisterende, bortsett fra det vanlige – tørt brød med kjipt syltetøy. Så dette gledet vi oss til.

Dessverre var frokosten noe helt annet enn middagen kvelden før. Utvalget hadde ikke bedret seg noe siden i fjor, og vi endte igjen opp med tørt brød med syltetøy, og litt agurk og paprika ved siden av. At et hotell ikke har et bredt utvalg vegansk mat skjønner vi, men at det ikke engang finnes melkefritt smør (tenk på alle allergikerne) er en smule skuffende. I dag får man både melkefritt smør, yoghurt og ost på så og si alle matbutikker i hele landet, og hva med tomatbønner og stekte poteter? Tomatbønner hadde de ikke, men de hadde stekte poteter – merket med melk ( sannsynligvis stekt i smør).

Vi håper utvalget bedrer seg fremover slik at ikke bare veganere, men også allergikere kan kose seg på frokostbuffeten når de skal bo på et tross alt ganske fasjonabelt hotell som det Grand Hotel Egersund er.

Hotellet sponset sykler og matpakke til oss så vi kunne ta oss en tur til Trollpikken. Vi fikk utdelt hver vår boks og smurte med oss mat fra frokosten. Som sagt ikke det store utvalget, men på tur er mat godt nesten uansett hva det er. Dessverre spilte ikke været på lag med oss så vi droppet syklene og tok heller bilen. Det ble en fin (og faktisk litt tung og lengre enn jeg hadde forventet) gåtur fra parkeringsplassen, selv om det var en smule vått. Gode turklær- og sko hjelper jo på.

Summa summarum; ser man bort fra det sparsommelige veganske utvalget på frokostbordet, var vi særdeles fornøyd med hotelloppholdet. Servicen er utrolig bra, middagen var i særklasse og hotellrommene er noe av det lekreste vi har vært borti til nå. Vi drar gjerne hit igjen, vel og merke helst dersom vi får et litt mer tilstrekkelig frokost-tilbud. 🙂

Til informasjon:

Vi var på et sponset opphold på Grand Hotel Egersund. Oppholdet, sykkelutleie og delvis mat ble dekket av hotellet, men de har ikke lagt føringer på hva vi skal skrive i dette innlegget. Alle våre erfaringer og opplevelser fra hotelloppholdet er ærlige.